Carol Dweck is een Amerikaanse psychologe die onderzoek deed
naar prestatie en feedback. In het onderzoek verdeelde ze leerlingen in twee
groepen en legde hen een redelijk moeilijke opdracht voor.
Groep 1 – benadrukken van de prestatie
|
Groep 2 – benadrukken van het leerproces
|
Daarna gaf ze de ene
groep als feedback: ‘Geweldig, je hebt een mooi cijfer, je moet hier wel erg
goed in zijn.’
|
De andere groep kreeg
als feedback: ‘Geweldig, je hebt een mooi cijfer, je moet wel hard gewerkt
hebben.’
|
Toen ze daarna een
opdracht mochten kiezen, sloegen leerlingen uit de eerste groep een nieuwe
uitdaging af. Ze wilden niet het risico lopen dat hun talent in twijfel
getrokken zou worden.
|
Van de leerlingen uit de
tweede groep koos 90% procent voor een moeilijkere uitdaging waarvan ze
konden leren.
|
Daarna gaf
ze beide groepen moeilijkere opdrachten, die ze niet zo goed deden.
|
|
De eerste groep vond
zichzelf niet zo slim meer en vond er niets meer aan. Na deze moeilijkere
opdrachten kelderden hun cijfers, ook als ze eenvoudigere opdrachten kregen.
Ze hadden het vertrouwen in hun talenten verloren.
|
De tweede groep vond het
nog steeds leuk en hadden plezier in de moeilijkere opdrachten. Ze
presteerden steeds beter.
|
Hiermee benadruk je de ‘fixed
mindset’.
|
Hiermee benadruk je de ‘growth
mindset’.
Wel doen dus !!!
|
Het prijzen van talent heeft dus een negatief effect,
terwijl het prijzen van inzet een positief effect heeft. Dit laat zien hoe
belangrijk het is op welke wijze leerkrachten feedback geven.
Er zijn ook een aantal dingen die de docent beter
niet kan doen.
Kijk niet alleen naar
het resultaat kijken, maar juist naar het proces.
Zeg niet: ‘Wat ben je
slim!’. Op het moment dat een poging of taak mislukt, denkt de leerling dan
dat hij niet meer slim genoeg is. Het gaat om de inzet.
|