Vanuit wetenschappelijk onderzoek naar het motiveren van
leerlingen met verschillende achtergronden zijn een negental praktijkprincipes
geformuleerd.
Autonomie ondersteunend lesgeven
|
Geef betekenisvolle uitleg en sluit aan bij de
belevingswereld van leerlingen.
|
Geef betekenisvolle uitleg over het belang van het
uitvoeren van gegeven opdrachten. Sluit aan bij belangrijke thema’s in hun
leven nu en in de toekomst.
|
Gebruik informatieve taal in plaats van dwingende taal.
|
Instrueer de leerlingen door informatieve,
niet-dwingende taal te gebruiken, in plaats van woorden als “moeten” of
bevelen.
|
|
Bied betekenisvolle keuzes.
|
Geef leerlingen de mogelijkheid om te kiezen,
bijvoorbeeld om deel te nemen aan de instructie, keuzes in opdrachten,
partner, volgorde, tijdstip, werkplek, methode van aanpak of manier van
uitwerken.
|
|
Verplaats je in de leerlingen en erken weerstanden.
|
Vraag naar de wensen en meningen van leerlingen. Erken
weerstanden en probeer je in te leven in het perspectief van leerlingen.
|
|
Leergerichte aanpak
|
Leg geen nadruk op cijfers. Gebruik toetsen en cijfers
als middel om te reflecteren.
|
Laat het cijfer niet het doel op zich zijn, maar
gebruik toetsen als middel om te reflecteren.
|
Richt je op de individuele vooruitgang en inzet van
leerlingen.
|
Breng de werkhouding/inzet van leerlingen aan de orde
in plaats van hun prestaties en refereer aan individuele vooruitgang.
|
|
Structuur en vertrouwen bieden
|
Bied structuur op autonomie-ondersteunende wijze.
|
Communiceer duidelijke verwachtingen, hanteer deze
consequent en bied inhoudelijke ondersteuning. Door tegelijkertijd keuzes te
bieden en de relevantie uit te leggen wordt structuur
autonomie-ondersteunend.
|
Ga er vanuit dat elke leerling, ongeacht zijn of haar
achtergrond, gemotiveerd is.
|
Benader leerlingen vanuit het idee dat iedereen van
nature nieuwsgierig is en nieuwe dingen wil leren.
|
|
Differentieer in de mate van structuur die je biedt.
|
Iedere leerling heeft baat bij autonomie-ondersteuning,
maar de ene leerling heeft meer houvast nodig dan de andere leerling. Varieer
daarom in de mate van structuur.
|
Lees ook het interessante document "Motiverend lesgeven - Handleiding voor docenten": https://www.uu.nl/sites/default/files/motiverend_lesgeven_handleiding.pdf