De twaalf archetypes zijn persoonlijkheidstypen die staan voor menselijke drijfveren, zoals de Heerser of Onschuldige. De Zwitserse psycholoog Carl Jung beschreef de twaalf archetypen. Ieder mens herkent zich in meerdere archetypes, maar er is er vaak één die dominant is.
Archetypes zijn karakters en symbolen die we delen via een collectief onderbewustzijn. Als een universele taal. Carl Jung geloofde dat elke persoonlijkheid of elke organisatie te vereenzelvigen en te identificeren is met deze symboliek en karakters. Door een archetype toe te wijzen wordt het voor insiders als buitenstaander gemakkelijker om met de persoon of met de organisatie te identificeren.
Structuur (provide structure) - creator - ruler - caregiver |
Vrijheid (espiritual journey) - innocent - sage - explorer |
Contact (connect to others) - everyman - jester - lover |
Stempel (leave a mark) - outlaw - magician - hero |
Kwadrant - STRUCTUUR - provide structure -
Creator / Artist / schepper |
Korte beschrijving van het Archetype Creator: - INNOVATION - een aangeboren vermogen om te ontwikkelen, te bouwen,
te presenteren én uit te voeren - een creatieve schepper - komt met voorstel waar je zelf nog nooit aan gedacht
hebt. - komt verrassend uit de hoek komt - origineel, intuïtief en creëert graag een ideaal - rasechte artiest - vernieuwend Schepper-merken: Apple, Google, Adobe en Lego. The
Creator: Imaginative, inventive and driven to build things of enduring meaning
and value. |
Ruler / Heerser, Koning |
Korte beschrijving van het Archetype Ruler: - altijd in charge en er wordt van hem verwacht dat hij
de weg leidt - altijd op zoek naar structuur, veiligheid en orde - correctheid en verantwoordelijkheid - houdt er niet van de controle te verliezen - schept orde in chaos - zal in de spotlight stappen en doet dit als een
leider Koning-merken: Mercedes-Benz, Albert Heijn, Nespresso, Microsoft, KLM.
The
Ruler: Creates order from the chaos, the Ruler is typically controlling and
stern, yet responsible and organized. |
Caregiver / Beschermer, Verzorger |
Korte beschrijving van het Archetype Caregiver: - SERVICE / DIENSTVERLENEND - altijd een luisterend oor, een helpende hand of een
sterke schouder - gaat voor harmonie en is onbaatzuchtig - het gevoel erbij te horen - maakt van de mens zijn prioriteit - onvoorwaardelijke steun - Openheid, aandacht en betrouwbaarheid - stimuleert jou om het beste uit jezelf te halen - Verzorgen zit in zijn bloed Verzorgende merken: Volvo,
Amnesty International, Starbucks, Johnson & Johnson, UNICEF. The
Caregiver: Protects and cares for others, is compassionate, nurturing and
generous. |
Kwadrant - CONTACT - connect to others
Everyman / Gewone man/vrouw, Goede buur |
Korte beschrijving van het Archetype Everyman: - BELONGING - de gewone man (of vrouw) - de gewone man is echt, eerlijk en werkt hard - de goede buur die altijd voor je klaarstaat. - een geliefd persoon is onder velen - gericht op gelijkwaardig - je voelt je op je gemak bij hem - Samen ergens voor gaan - sympathieke en no-nonsense houding Gewone man-merken: Hema, Ikea, Opel, eBay. The
Everyman: Seeks connections and belonging; is recognized as supportive,
faithful and down-to-earth. |
Jester / nar, joker, hofnar |
Korte beschrijving van het Archetype Jester: - PLEASURE - de cabaretier onder de archetypes. - fun en plezier. - grappig, subtiel en taboedoorbrekend. - humor en vrolijkheid zorgen ervoor dat de boodschap
op speelse wijze overkomt - motto: je leeft maar één keer. - ontsnappen aan de dagelijkse sleur. - stelt hij issues aan de kaak Jester merken: Old
Spice, Ben & Jerry’s, M&Ms, Amstel, Walibi Holland. The
Jester: Brings joy to the world through humour, fun, irreverence and often
likes to make some mischief. |
Lover / minnaar, verleider |
Korte beschrijving van het Archetype Lover: - INTIMACY - creëert passievolle ervaringen die voor langdurige
relaties en herinneringen zorgen - de perfecte combo van James Bond en een verfijnde,
exclusieve wijn - een echte verleider - niet perse romantisch, noch vrouwelijk - spreekt al je zintuigen aan - wil de kwaliteit van leven vergroten Minnaar-merken: Dior,
Alfa Romeo, Côte d’Or, Magnum, Victoria’s Secret, Chanel, Haagen Dazs. The
Lover: Creates intimate moments, inspires love, passion, romance and
commitment. |
Kwadrant - VRIJHEID - espiritual journey -
Innocent |
Korte beschrijving van het Archetype Innocent: - SAFETY - bekijkt de wereld met een kindse, ietwat naïeve blik - bij hem voel je je beschermd en vertrouwd - gaat uit van de goede intenties van mensen - kijkt hij met een onvoorwaardelijk vertrouwen naar de
wereld en zijn omgeving - leeft het leven zoals het zou moeten zijn - puur, perfect en zorgeloos - staat voor de eerlijkheid zelve - verlangt naar het paradijs en de wereldvrede - voorbeeld van optimisme en loyaliteit Onschuldige merken: Spa,
Zwitsal, Dove, Coca-Cola, Nintendo Wii. The
Innocent: Exhibits happiness, goodness, optimism, safety, romance, and youth.
|
Sage / filosoof |
Korte beschrijving van het Archetype Sage: - KNOWLEDGE - altijd bezig met ontwikkeling - kennis delen - vergaart kennis en wijsheid - vindt het prachtig om innovatieve oplossingen te
vinden voor complexe vraagstukken - wil de wereld om zich heen begrijpen - zelfverzekerd, deskundig en heeft een coachende rol - zoektocht naar samenhang - zonder ontwikkeling en ontdekking is er geen groei Wijze merken: Dyson, De Correspondent, Philips. The
Sage: Committed to helping the world gain deeper insight and wisdom, the Sage
serves as the thoughtful mentor or advisor. |
Explorer / ontdekker |
Korte beschrijving van het Archetype Explorer: - FREEDOM - gaat voor vrijheid en het onbekende - is allesbehalve een meeloper - neemt graag een sprong in het diepe - ontdekken en reizen - op zoek naar avontuur - zal nooit de gebaande paden bewandelen - het leven heeft meer te bieden dan wat hij tot nu toe
heeft ervaren Explorer-merken:
Landrover,
Breitling, Jeep, Red Bull. The
Explorer: Finds inspiration in travel, risk, discovery, and the thrill of new
experiences. |
Kwadrant – STEMPEL - leave a mark
Outlaw / rebel |
Korte beschrijving van het Archetype Outlaw: - LIBERATION - de bad boy/girl - de schurk waar je het meest een hekel aan hebt in
welke film dan ook - heeft lak aan alle regels - het radicaal anders doen - het verstoren van de gevestigde orde is het enige dat
telt - regels zijn gemaakt om te breken - uitdagen - wanneer je je met hem identificeert, voel je je een
tikkeltje stoer Rebelse merken: BNN, Harley
Davidson, Diesel, Virgin. The
Rebel: Questions authority and breaks the rules; the Rebel craves rebellion
and revolution. |
Magician / toovenaar |
Korte beschrijving van het Archetype Magician: - POWER - gelooft niet in beperkingen - het omturnen van negativiteit naar positiviteit is zijn
hogere doel - maakt hij dromen waar en zet hij zaken in beweging - transformatie is het toverwoord voor dit archetype - vindt altijd een weg en die weg is keer op keer
magisch - zorgt ervoor dat onmogelijke dingen werkelijkheid
worden Magische merken: War
Child, Apple, Disney, Axe, Red Bull. The
Magician: Wishes to create something special and make dreams a reality, the
Magician is seen as visionary and spiritual. |
Hero / held |
Korte beschrijving van het Archetype Hero: - MASTERY - de held begrijpt tegen welke uitdaging je aanloopt. - geeft niet op en gaat geen uitdaging uit de weg. - is doelgericht – gaat altijd voor resultaat - inspireert je om zelf ook een beetje moediger,
sterker en groter te zijn - legt de lat telkens een stukje hoger. Beroemde held-merken: Accenture, Nike, BMW, Duracell. The
Hero: On a mission to make the world a better place, the Hero is courageous,
bold, inspirational. |
Geen opmerkingen:
Nieuwe opmerkingen zijn niet toegestaan.