zondag 16 februari 2014

Tips voor leerwerk en maakwerk


Tips voor leerwerk 
In de onderstaande tekst staan een aantal effectieve leerstrategieën. Een aantal effectieve methoden om beter te kunnen onthouden:

  • Hardop lezen
  • Mindmap maken (Mindmap maken. Een goede mindmap geeft een overzichtelijk beeld van de leerstof, doordat de relaties en het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken duidelijk wordt.)
  • Tekeningen (doodles) maken tijdens het luisteren
  • Aantekeningen maken
  • Ezelsbruggetjes maken
  • Rijmen / muziek / cadans / ritme
  • Herhalen
  • Een verhaal maken van dingen die je wilt onthouden
  • Nog beter een verhaal maken van dingen met beelden die je wilt onthouden
  • Associatie of metafoor bedenken
  • Schema’s maken
  • Samenvattingen maken (Maak een samenvatting. Belangrijk is wel dat je kind de stof niet gedachteloos gaat overschrijven. Zorg dat je kind hoofd- en bijzaken onderscheidt in een samenvatting.)
  • Proeftoets maken / proefvragen maken (De vraaganalyse. Laat je kind zelf een toets in elkaar zetten.)
  • Kaartjes maken. Op de voorkant een woord, zinnetje, jaartal , begrip enz. en op de achterkant de vertaling.


PS Het leren wordt positief ondersteund door naar klassieke barokmuziek luisteren (zoals Mozart, Bach, Vivaldi).


Tips voor maakwerk:
  • Eerst leerwerk, dan maakwerk
  • Onderschat het maakwerk niet!
  • Goed nakijken
  • Zorg voor een stille en goede leeromgeving

Het puberbrein

De hersenen van pubers zijn nog niet volgroeid. Dat maakt dat een puber:
  • zich meer laat leiden door emotie dan door ratio,
  • nog geen helikopterview heeft,
  • extra gevoelig is voor beloning op korte termijn,
  • moeilijk kan inschatten wanneer hij of zij hulp nodig heeft,
  • zich moet ontwikkelen t.a.v. reflecteren en ethisch bewustzijn en
  • een lage impulscontrole heeft.
  • behoefte heeft aan voorbeelden en rolmodellen