Tips voor leerwerk
In de onderstaande tekst staan een aantal effectieve leerstrategieën. Een aantal effectieve methoden om beter te kunnen onthouden:
- Hardop lezen
- Mindmap maken (Mindmap maken. Een goede mindmap geeft een overzichtelijk beeld van de leerstof, doordat de relaties en het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken duidelijk wordt.)
- Tekeningen (doodles) maken tijdens het luisteren
- Aantekeningen maken
- Ezelsbruggetjes maken
- Rijmen / muziek / cadans / ritme
- Herhalen
- Een verhaal maken van dingen die je wilt onthouden
- Nog beter een verhaal maken van dingen met beelden die je wilt onthouden
- Associatie of metafoor bedenken
- Schema’s maken
- Samenvattingen maken (Maak een samenvatting. Belangrijk is wel dat je kind de stof niet gedachteloos gaat overschrijven. Zorg dat je kind hoofd- en bijzaken onderscheidt in een samenvatting.)
- Proeftoets maken / proefvragen maken (De vraaganalyse. Laat je kind zelf een toets in elkaar zetten.)
- Kaartjes maken. Op de voorkant een woord, zinnetje, jaartal , begrip enz. en op de achterkant de vertaling.
- Eerst leerwerk, dan maakwerk
- Onderschat het maakwerk niet!
- Goed nakijken
- Zorg voor een stille en goede leeromgeving
Het puberbrein
De hersenen van pubers zijn nog niet volgroeid. Dat maakt dat een puber:
- zich meer laat leiden door emotie dan door ratio,
- nog geen helikopterview heeft,
- extra gevoelig is voor beloning op korte termijn,
- moeilijk kan inschatten wanneer hij of zij hulp nodig heeft,
- zich moet ontwikkelen t.a.v. reflecteren en ethisch bewustzijn en
- een lage impulscontrole heeft.
- behoefte heeft aan voorbeelden en rolmodellen