Leerlingen trainen in verschillende leerstrategieën helpt
Leerstrategieën zijn
activiteiten die mensen ondernemen om zich kennis en vaardigheden beter eigen
te maken. Een combinatie van leeractiviteiten die mensen op eigen initiatief gebruiken om hun leerdoel te bereiken. Veelvuldig worden drie leerstrategieën onderscheiden, namelijk cognitieve leerstrategieën, affectieve leerstrategieën en metacognitieve leerstrategieën. De prestaties van leerlingen kunnen aanzienlijk verbeteren wanneer
zij getraind en gestimuleerd worden om de juiste leerstrategieën in te zetten.
Liever een strategie
dan geen strategie
Over het algemeen
geldt dat het meegeven van een leerstrategie altijd meer oplevert dan helemaal
geen strategie meegeven. Uit onderzoek blijkt dat variatie in welke
leerstrategieën of combinaties van verschillende strategieën het meest effectief
zijn.
Altijd doen: plannen,
voorspellen en motiveren
Docenten moeten aan
leerlingen in elk geval overdragen hoe, wanneer en waarom ze leerstrategieën
moeten gebruiken. Dit staat ook wel bekend als metacognitieve kennis. Verder
doen docenten er goed aan de metacognitieve strategie ‘plannen en voorspellen’
te onderwijzen, waarbij leerlingen moeten bepalen hoe ze iets gaan aanpakken en
wat ze nodig hebben om de taak tot een goed einde te brengen. Bovendien lijkt
het belangrijk dat leerlingen de relevantie en het belang kunnen inschatten van
de taak die ze uit voeren.