Een bredere visie op leren
|
Een beperkte visie op leren
|
1 Mensen leren
altijd en overal.
|
Leren doe je op
school.
|
2 Er zijn talrijke
weinig bewuste, impliciete leerprocessen die spontaan optreden als
neveneffect van allerlei ervaringen en activiteiten.
|
Leren betreft een
bewuste activiteit die specifiek is gericht op de verwerving van kennis en
vaardigheden.
|
3 Leren maakt deel
uit van een sociale context, waarin leerproces en leerresultaten functioneren
en betekenis hebben.
|
Leren is een
individuele activiteit met individuele resultaten (waarbij leerresultaten als
doel vaststaan in overeenstemming met punt 8).
|
4 Leren treedt (ook)
op als gevolg van
handelen.
|
Leren is een
voorwaarde voor handelen; leerresultaten moeten later/elders worden toegepast.
|
5 Leren is ook
emotioneel van aard.
|
Leren is een
cognitieve, rationele activiteit.
|
6 Leren kan ook
negatieve effecten hebben.
|
Leren is een
verbetering; leren is (moreel) goed.
|
7 Het
referentiekader (eerder verworven leerresultaten) fungeert als bril. Veranderend
(kritisch, transformatief) leren is veeleisend.
|
Leren is voornamelijk
het toevoegen van nieuwe kennis of uitbreiden van aanwezige kennis (wel
conceptuele verandering bij ‘misconcepten’).
|
8 Kennis is een
sociale constructie; de toereikendheid en geldigheid ervan staan ter discussie.
|
Vanzelfsprekende
consensus over geldigheid en reikwijdte van kennis in het onderwijs.
|