Vragenlijst om de mindset bij leerlingen te onderzoeken d.m.v. een aantal stellingen:
Stellingen
1. Als ik voor een
proefwerk van een nieuw vak een dikke onvoldoende heb gehaald, ga ik voor het volgende
proefwerk niet zo veel meer doen.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
2. Ik ben geboren met
een bepaalde hoeveelheid intelligentie en kan er weinig aan doen om die te veranderen.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
3. Ik vind het fijn
als ik iets voor elkaar krijg wat me eerder niet lukte.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
4. Als mensen meer
weten of kunnen dan ik, denk ik dat ze er harder voor gewerkt hebben.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
5. Ik kan wel nieuwe
dingen leren, maar mijn basisintelligentie kan ik niet echt veranderen.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
6. Ik vind het fijn
(niet erg) om kritiek te krijgen. Van fouten maken kan ik veel leren.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
7. Ik vind het fijn
als ik iets snel af heb en het is goed.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
8. Er zijn vakken die
ik gewoon niet kan.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
9. Als leerlingen een
hoger cijfer halen dan ik, kan ik wat van ze leren, omdat ze het waarschijnlijk
beter hebben aangepakt dan ik.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
10. Ik denk dat je als
je talent hebt minder hard hoeft te werken.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
11. Ik vind het fijn
als ik lang met een lastig onderwerp bezig ben en het uiteindelijk begin te begrijpen.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
12. Ik vind fouten
maken helemaal niet leuk.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
13. Ik ga graag een
uitdaging aan.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
14. Ik stel vragen als
ik iets niet begrijp.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
15. Ik vind het fijn
om ergens beter in te zijn dan anderen.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
16. Ik denk dat je het
talent voor bepaalde vakken meekrijgt van je vader en/of moeder.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
17. Ik denk
regelmatig: “Dat kan ik niet. Dat is te moeilijk.”
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
18. Ik denk dat je je
persoonlijkheid (hoe je bent) kunt veranderen.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
19. Als ik mag kiezen,
kies ik het liefste de gemakkelijkste opdracht.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
20. Er zijn vakken/ is
een vak waarin ik de beste ben.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
Past helemaal niet bij mij
|
O
|
O
|
O
|
O
|
O
|
Past helemaal bij mij
|
Complimentenlijst
Onderstaande
aandachtspuntenlijst kunnen docenten gebruiken om leerlingen heel gericht
complimenten te geven
op gedragsaspecten die belangrijk zijn in de motivatie.
Verantwoordelijk (responsible)
|
Beginner
|
Gevorderde
|
Expert
|
Zelfstandig werken
|
|||
Goede werkhouding en
concentratie
|
|||
Heeft de taak af
|
|||
Helpt anderen bij
het leren
|
|||
Leidt anderen niet
af
|
|||
Doorzettingsvermogen (determined)
|
|||
Doet dappere poging
|
|||
Blijft positief
|
|||
Gaat uitdaging aan
|
|||
Zelf de oplossing
gevonden
|
|||
Geeft niet op,
blijft betrokken
|
|||
Vindingrijk (resourceful)
|
|||
Toont eigen
initiatief
|
|||
Ziet creatieve/
alternatieve oplossingen
|
|||
Heeft goede vragen
gesteld
|
|||
Gebruikt hulp van
klasgenoten
|
|||
Doordenkend (deeper thinker)
|
|||
Geeft weldoordacht
antwoord
|
|||
Heeft goed plan van
aanpak/ planning
|
|||
Heeft feiten/ bewijs
verzameld
|
|||
Kan denkstappen goed
verwoorden
|
|||
Kan nieuw probleem
oplossen
|
|||
Zelfinzicht (reflective)
|
|||
Gaat gemotiveerd aan
de slag
|
|||
Stelt vragen
|
|||
Leert van fouten/
feedback
|
|||
Reflecteert op eigen
werk(houding)
|
|||
Controleert gemaakt
werk (volledigheid en kwaliteit)
|