Lesgeven is niet makkelijk en leerlingen motiveren kan
zelfs ontzettend moeilijk zijn. Of je nu lesgeeft op een middelbare school of
aan een groep volwassenen, het kan een behoorlijke uitdaging zijn om leerlingen
zover te krijgen om zelf te werken en te leren. Er zijn echter talloze manieren
waarop je leren leuker en spannender kunt maken. Wil je weten hoe je je leerlingen
het beste motiveert? Lees dan snel verder.
Een positieve en veilige omgeving creëren
Leer begrijpen wat het motiveren van leerlingen zo
moeilijk maakt. Het probleem van leerlingen is dat ze aan talloze mensen worden
blootgesteld die hen iets willen leren. Al die mensen doen keihard hun best om
ze te stimuleren, om ze aan het denken te zetten, om ze aan het werk te krijgen
en om mensen van ze te maken om trots op te zijn. Door deze overweldigende
stimulans en beïnvloeding, vinden veel leerlingen het moeilijk om hun eigen
identiteit te vinden en houden ze bewust afstand van mensen die hen proberen te
beïnvloeden.
Als ze zich eenmaal bewust zijn van de invloed die veel
mensen op hun uit willen oefenen, gaan leerlingen meestal over tot een
strategie waarbij ze alléén de mensen die ze de moeite waard vinden toelaten.
Hierdoor selecteren ze slechts enkele invloeden en op zich is dit een prima
aanpak. Er kan echter een probleem ontstaan wanneer leerlingen onder de indruk
raken van iemand die een slechte invloed op ze heeft.
Maak een positieve
indruk.
Als je leerlingen wilt motiveren, zul je moeten bewijzen
dat je de moeite waard bent om naar te luisteren. Dit krijg je niet van de ene
op de andere dag voor elkaar, maar door op een positieve manier op te vallen,
kun je de leerlingen langzaam voor je winnen. Je zult hun aandacht moeten
trekken en die vast moeten houden. Een aantal manieren om een positieve indruk
op leerlingen te maken zijn:
Uitgesproken zijn. Draag je mening op een duidelijke en
passende manier uit. Probeer echter niet teveel te praten of je mening te
heftig te presenteren. Het beste is om informatief en intelligent over te
komen; als een persoon die eerlijk zijn mening geeft, maar niet arrogant of
egocentrisch is.
Wees gepassioneerd over wat je de leerlingen bij wilt
brengen. Een heldere blik, een grijns en een dosis onderdrukt enthousiasme doen
wonderen bij leerlingen. Zelfs als ze zich totaal niet voor je vakgebied
interesseren, kun je ze met je manier van lesgeven overtuigen. Dat je je liefde
voor je vak zo duidelijk laat blijken, zorgt er bovendien voor dat je oprecht
overkomt.
Wees energiek. Enthousiasme is besmettelijk en het is een
stuk lastiger om verveeld te raken als je leraar enorm fanatiek is. Zorg dat je
de energie hebt om zowel jezelf als je vakgebied op een positieve manier neer
te zetten.
Zorg dat je er verzorgd uitziet. Om een goede indruk te
maken, zul je er op zijn minst verzorgt uit moeten zien. Zorg dan ook dat je je
net iets beter kleedt dan de gemiddelde persoon.
Zet een tandje
extra bij.
Doe meer dan van je verwacht wordt. Vindt een student het
lastig om zijn werk op tijd in te leveren, bied hem of haar dan wat extra hulp.
Laat de student zien hoe je onderzoek doet, hoe je een opstel of werkstuk het
beste kunt schrijven en geef voorbeelden van goed werk van andere leerlingen.
Op die manier kom je veel te weten en kun je goed beoordelen of het probleem
door de werkhouding van de student veroorzaakt wordt of dat hij echt moeite met
de opdrachten heeft.
Wees attent, beantwoord alle vragen en zorg dat je leerlingen
alle lesstof begrijpen. Maak duidelijk welke onderdelen nog herhaald zullen
worden en welke niet. Vraag ze vervolgens of alles duidelijk is en ga pas over
op een ander onderwerp tot dit het geval is.
Er is natuurlijk een verschil tussen een extra tandje
bijzetten en je laten gebruiken. Zorg dat je hulp aanbiedt als dat nodig is,
maar durf ook nee te zeggen als leerlingen net iets te ver gaan in het vragen
van extra aandacht.
Bied extra
informatie over je vakgebied aan.
Wil je je leerlingen nóg enthousiaster maken, dan zul je
af en toe van de lesstof af moeten wijken. Hou leerlingen bijvoorbeeld op de
hoogte van recente ontwikkelingen binnen je vakgebied. Als je scheikundeles geeft,
kun je bijvoorbeeld 1) een artikel uit een wetenschappelijk tijdschrift mee
naar school nemen of 2) de leerlingen een samenvatting van het artikel geven en
ze uitleggen waar het om gaat.
Onthou dat het jouw taak is om de interesse van de leerlingen
te wekken, en niet die van de lesstof.
Geef huiswerk op
dat leerlingen aan het denken zet.
Organiseer een project dat leerzaam én leuk is. Je kunt leerlingen
bijvoorbeeld een toneelstukje laten schrijven over een scheikundig onderwerp en
ze dit voor jonge kinderen op laten voeren. Je kunt ook gezamenlijk een boek
schrijven dat je vervolgens laat afdrukken om aan de schoolbibliotheek te
doneren.
Zorg dat je idee origineel is; je moet het tijdens de les
kunnen uitvoeren en het project intensief kunnen begeleiden.
Heb een goed
gevoel voor humor.
Een goed gevoel voor humor kan je helpen om leerlingen
bij de les te betrekken, kan zorgen dat het lesmateriaal tot leven komt en
zorgt er bovendien voor dat leerlingen je mogen. Als je constant serieus bent,
is het lastig voor leerlingen om je in vertrouwen te nemen. Hoewel je geen
clown hoeft te zijn, kan een goede grap op zijn tijd van positieve invloed zijn
op de sfeer en op de motivatie van je leerlingen.
Laat zien dat je
deskundig bent.
Als je wilt dat leerlingen naar je luisteren, is het
belangrijk dat ze het idee hebben dat je veel van je vakgebied af weet. Je moet
laten zien dat je getalenteerd bent en dat je niet alleen leraar bent, maar dat
je ook nog eens goed bent in wat je doet. Het is bijna alsof je constant op
sollicitatiegesprek bent. Wees bescheiden, maar verberg je kennis niet. Zorg
dat je trots overkomt als je het met leerlingen over je ervaringen hebt. Ken je
interessante mensen, nodig hen dan eens uit om gastles te geven. Probeer van
zo'n gastles wel een interactieve ervaring te maken zodat leerlingen volop de
kans krijgen om veel te weten te komen.
Als je leerlingen de indruk hebben dat je je vakgebied
niet kent, zullen ze luier zijn bij het maken van opdrachten. Ze denken dan
namelijk dat het je toch niet opvalt dat ze het lesmateriaal niet goed gelezen
hebben.
Let goed op leerlingen
die wat extra hulp nodig hebben.
Als een student er ongelukkig of ziek uitziet, kun je ze
na de les het beste even apart nemen. Probeer hier geen al te groot drama van
te maken, maar vraag bijvoorbeeld hoe het met de student is terwijl je het bord
schoonveegt. Als een student niet wil praten, moet je ze daar niet toe dwingen.
Zeg gewoonweg dat je even dacht dat het niet goed met de student ging en laat
hem of haar dan gaan. Het feit dat je bezorgd bent, is vaak al genoeg.
Als een student die problemen heeft merkt dat je dit
opmerkt, zal dit hem of haar motiveren om harder te werken. Denkt een student
dat het je niet uitmaakt of hij goede cijfers haalt, dan zal hij ook weinig
moeite doen.
Overweeg de regels wat om te buigen als een student het
moeilijk heeft. Als een student regelmatig zijn huiswerk niet inlevert, is er
waarschijnlijk iets aan de hand. Dat hoeft niets groots te zijn, maar het is
wel een teken dat de student hulp nodig heeft. Probeer dit te bieden door de
student bijvoorbeeld wat extra tijd te geven voor een opdracht of pas de
opdracht ietsje aan. Maak wel duidelijk dat je dit niet altijd kunt doen, maar
dat je een uitzondering maakt. Dit wekt vertrouwen bij de student op.
Vraag leerlingen
om hun mening te geven.
Als je leerlingen bij de les betrekt, zullen ze
gemotiveerder zijn dan wanneer je ze simpelweg iets vertelt. Vraag dus wat leerlingen
vinden van een politieke kwestie, een literaire tekst of een wetenschappelijk
experiment. Neem hun meningen serieus en zorg dat ze zich vrij voelen om zich
te uiten.
Onthou dat er een verschil is tussen een gezonde
discussie en een ongenuanceerde ruzie. Zorg dat leerlingen hun standpunten goed
uitleggen en dat ze bewijzen hebben die hun mening ondersteunen.
Als je docent wiskunde bent of een vreemde taal
onderwijst, is er misschien minder ruimte voor meningen of discussies. Probeer
in dit geval relevante informatie aan te dragen om een gesprek in gang te
zetten. Middelbare scholieren zullen waarschijnlijk geen mening hebben over
Spaanse werkwoordvervoeging, maar misschien wel over de manier waarop een taal
aangeleerd kan worden.
Moedig levendige
groepsdiscussies aan.
Als je wekenlang alleen maar informatie over probeert te
brengen, kan dit voor leerlingen nogal saai worden. Wil je je leerlingen
gemotiveerd houden en zorgen dat ze plezier hebben in het leren, dan is een
groepsdiscussie een goede manier om ze bij de les te betrekken. Stel vragen aan
specifieke leerlingen. Dit zorgt ervoor dat ze zich beter op lessen voor zullen
bereiden.
Leerlingen zullen zich niet alleen beter voor willen
bereiden, maar zullen bovendien liever naar de les komen als ze het idee hebben
dat hun mening ertoe doet.
Leer leerlingen
kennen voordat je complimenten begint uit te delen.
Als je een groep die je nog maar net kent meteen de hemel
in prijst, komt dat onoprecht over en verliezen leerlingen meteen hun respect
voor je. Geef alleen complimenten als die verdiend zijn en als je oprecht vindt
dat iemand iets goed gedaan heeft.
Voor de meeste leraren is elke student hetzelfde, maar
voor een goede leraar is elke leerling uniek.
Voorkom de "Sommigen van jullie" toespraak
("Sommigen van jullie zullen advocaten worden, sommigen worden dokter,
etc"). Bewaar die liever voor een van de laatste lessen en zorg dan dat je
persoonlijke voorbeelden noemt. Bijvoorbeeld: "Ryan gaat kanker genezen,
Kevin zal rijker worden dan Bill Gates, Wendy geeft de hele wereld een prachtig
kapsel en Carol zal misschien nog wel rijker worden dan Kevin...".
Voeg wat humor aan je toespraak toe en laat merken dat je
de leerlingen hebt leren kennen. Spreek je verwachtingen uit; jij hebt immers
niet alleen indruk op hen proberen te maken, maar zij hebben dat ook bij jou
gedaan.
Laat leerlingen
zien op welke manier je vakgebied de wereld beïnvloedt.
Stel ze bloot aan dingen die ze nog nooit eerder gezien
hebben en vertel ze over de problemen van de wereld, het land en de mensen. Als
je eenmaal hun vertrouwen gewonnen hebt, zullen leerlingen graag naar je
luisteren. Ze zullen het misschien niet altijd met je eens zijn, maar ze zullen
in ieder geval moeite willen doen om het te begrijpen.
Misschien vind je het lastig om leerlingen te motiveren
omdat zij niet inzien hoe jouw vakgebied, of dit nu literatuur of geschiedenis
is, iets met hun levens te maken heeft. Probeer ze bij te brengen hoe wat ze
leren wel degelijk een impact om de wereld heeft door bijvoorbeeld een krant of
een boekrecensie mee te brengen. Laat ze praktische voorbeelden zien en
wellicht begrijpen ze opeens een stuk beter waarom het vak ertoe doet.
[ bron : http://nl.wikihow.com/Studenten-motiveren ]