donderdag 18 juni 2015

Leerlingen uitdagen

Maak "experts" van je leerlingen. Je zult er versteld van staan hoe gemotiveerd leerlingen kunnen zijn als je ze individueel of in groepjes een onderwerp laat presenteren. Door zo'n opdracht voelen ze een grote verantwoordelijkheid om een expert op het gebied van hun presentatie te zijn, of dit nu "De Vanger in het Graan" of elektronenconfiguratie is. Leerlingen zullen enthousiaster te werk gaan en dus is dit een erg goede manier om eens van de lesstof af te wijken.

Leerlingen iets laten presenteren zal ook hun klasgenoten motiveren om te leren. Als leerlingen alleen hun docent iets horen vertellen, kan dat na een tijdje erg saai worden. Een medeleerling voor de klas zien staan is dan een leuke afwisseling.

Moedig samenwerking aan.
Het samenwerken in groepjes kan voor leerlingen een goede manier zijn om elkaar te leren kennen, elkaar te helpen en elkaar te motiveren. Als een student alleen werkt, voelt hij waarschijnlijk minder stimulans dan wanneer hij met medeleerlingen leert. Samenwerken is bovendien een goede manier om eens van de lesstof af te wijken.

Een andere manier om leerlingen te motiveren is door een wedstrijd tussen verschillende groepen te organiseren. Of dit nu een spelwedstrijd of een andere activiteit is, het feit dat er iets te winnen of te verliezen valt is voor veel leerlingen een goede reden om extra hun best te doen.

Geef extra werk op waarmee extra punten gescoord kunnen worden.
Extra werk kan leerlingen helpen meer inzicht in de lesstof te krijgen en hun cijfers wat op te schroeven. Laat leerlingen bijvoorbeeld een extra boekverslag maken over een geliefd boek. Zo is de opdracht leuk, maar tegelijk leerzaam en hebben leerlingen de kans om hun cijfer wat op te halen.

Je kunt ook werk opgeven dat juist iets extra's van leerlingen vraagt. Geef je Nederlandse les, dan kun je bijvoorbeeld extra punten geven aan leerlingen die naar een lezing in de buurt gaan en hier een verslag over schrijven. Laat de leerlingen hun verslag voorlezen zodat ook andere leerlingen er iets van opsteken en gemotiveerd raken om meer te doen.

Bied keuzemogelijkheden.
Leerlingen zullen gemotiveerder zijn als ze iets te kiezen hebben. Dit geeft ze namelijk het gevoel dat ze kunnen kiezen wat ze leren. Laat ze bijvoorbeeld kiezen met wie ze samenwerken of over welk onderwerp ze een opstel schrijven. Zo hebben ze wat vrijheid, maar kun je tegelijkertijd de structuur van de lessen behouden.

Geef nuttige feedback.
Als je leerlingen wilt motiveren, zal je feedback grondig, duidelijk en betekenisvol moeten zijn. Als ze inzien waar hun kracht ligt en wat ze kunnen verbeteren, zullen ze gemotiveerder zijn om iets te leren dan wanneer er alleen een cijfer en één regeltje feedback op hun werkstukken staat. Neem dan ook de tijd om leerlingen te laten zien dat je geeft om hun cijfers en hun leerproces.

Als je daar tijd voor hebt, kun je feedback-sessies met leerlingen inplannen waar hun vooruitgang besproken wordt. Met deze individuele aandacht laat je zien dat je om de leerlingen geeft en dat je wilt dat ze vooruitgang boeken.

Laat merken wat je van leerlingen verwacht.
Geef leerlingen duidelijke instructies en voorbeelden om te laten zien wat je van ze verwacht. Als leerlingen niet weten wat ze nu eigenlijk moeten doen, zullen ze minder gemotiveerd zijn om hun best te doen. Duidelijke instructies en een leraar die bereid is vragen te beantwoorden, kunnen helpen hun motivatie op te schroeven.

Neem de tijd om vragen te beantwoorden nadat je een opdracht hebt uitgelegd. Leerlingen doen soms misschien alsof ze alles weten, maar als je duidelijke vragen stelt, zul je erachter komen dat er vaak nog aardig wat onduidelijk is.

Hou het lesprogramma gevarieerd.
Hoewel het binnen je vakgebied misschien het makkelijkst is om alleen hoorcolleges te geven, zijn leerlingen gemotiveerder als het programma er iets spannender uitziet. Organiseer activiteiten, betrek leerlingen bij de les, laat filmpjes zien en zorg voor een dynamisch programma.

Een duidelijk programma waarbij van tevoren al vaststaat wat er op bepaalde momenten behandeld wordt, kan voor sommige leerlingen erg motiverend werken.

Tips
  • Zorg dat je betrokkenheid eruit ziet alsof het als vanzelf gaat. Of je nu een gesprek voert, lesgeeft, luistert, je bureau opruimt of iets leest, let erop dat dit eruit ziet alsof het vanzelf gaat.
  • Bestraf niet elk klein akkefietje. Je leerlingen moeten merken dat het belangrijk is dat er iets geleerd wordt en niet dat de leraar een bepaalde autoriteit heeft.
  • Zet de leraar-leerling relatie niet op het spel. Zorg dat je niet als een vriendin overkomt, maar hou gepaste afstand.
  • Praat niet traag en spreek woorden niet te overduidelijk uit. Hiermee geef je leerlingen de indruk dat je denkt dat ze een normaal tempo niet aankunnen.
  • Wees niet té attent.
  • Hou je onzekerheden of emoties voor jezelf. Laat het niet merken als je een slechte dag hebt en zorg dat leerlingen het niet zien als je kwaad of geïrriteerd bent. Leerlingen hebben een voorbeeld nodig waarop ze kunnen bouwen. Vertel ze dus niet over je persoonlijke problemen, maar kom sterk over.
  • Heb je de neiging om langzaam te praten, probeer het tempo tijdens je lessen dan bewust iets op te schroeven.
  • Lach niet teveel en niet tegen de hele klas. Glimlach af en toe naar specifieke personen.

[ Bron : http://nl.wikihow.com/Studenten-motiveren ]