Om de werkhouding van deze leerlingen te verbeteren, is
het belangrijk om goed te observeren wanneer deze problemen zich voor doen en
tijdens welke soort activiteiten we dit gedrag zien. Ook moet hierbij de moeilijkheidsgraad van de
taak en de uitdagendheid van de taak in ogenschouw worden genomen.
Wanneer een leerling geen optimale werkhouding laat zien,
kan er sprake zijn van:
Concentratieproblemen
|
Als de leerling moeite hebt zich te concentreren
spreken we van concentratieproblemen.
|
Problemen bij het zelfstandig werken
|
Bij het zelfstandige werken kunnen op meerdere momenten
problemen ontstaan. Bijvoorbeeld bij het opstarten, bij het doorwerken, een traag
werktempo of problemen bij het stoppen.
|
Moeite met uitgestelde aandacht
|
Leerlingen die moeite hebben met uitgestelde aandacht
zullen met regelmaat de docent opzoeken om vragen te stellen. De leerlingen
kunnen niet het geduld opbrengen om rustig op hun plaats te blijven zitten en
hun vinger op te steken.
|
Planningsproblemen en organisatieproblemen
|
Leerlingen hebben moeite met plannen en organiseren. Deze
leerlingen missen het vermogen om op een systematische, efficiënte manier met
huidige en
toekomstgerichte taakeisen om te gaan.
|
Motivatieproblemen
|
Leerlingen hebben motivatieproblemen als zij niet of in
geringe mate geïnteresseerd zijn in de onderwerpen die op school
gepresenteerd worden, en de mate waarin ze het gevoel hebben dat ze in staat
zijn die informatie aan te leren.
De Bilde, Vansteenkiste en Lens (2011) definiëren
motivatie als energie schenken aan, richting geven aan, volharding tonen en
het vooropstellen van doelen.
|
Moeite met reflecteren
|
Reflecteren betekent dat een leerling nadenken over zijn/haar
eigen ervaringen en gedrag.
Het onderliggende idee om leerlingen te laten
reflecteren is dat leerlingen leren van hun eigen gedrag. Dat ze in de
toekomst ander gedrag vertonen dan in het verleden. Het is dus een manier
waarmee we gedragsverandering proberen te bewerkstelligen.
|
Geen hulp vragen
|
Veel leerlingen maken zich er ‘schuldig’ aan: geen hulp
vragen als ze iets lastig vinden. Ze zijn verlegen of ze verspillen veel
tijd, omdat ze koste wat kost zelf de oplossing willen vinden. Deze
leerlingen worden bijna onzichtbaar in de klas.
|