Vaak is het de leerkracht
die bepaalt wat kinderen moeten leren. Maar als kinderen zelf actief betrokken
worden bij hun eigen ontwikkeling worden ze eigenaar van hun eigen leerproces:
zo ontstaat eigen verantwoordelijkheid. Het dragen van eigen verantwoordelijkheid
is het instaan voor het eigen handelen. Leerlingen die verantwoordelijk zijn
van hun eigen leerproces zijn meer betrokken en gemotiveerd en halen ze bovendien
hogere leerresultaten.
Een mogelijk recept voor de
manier waarop als docent iets aanpakt en een stap voor onze leerlingen om ze
zelf hun problemen te laten oplossen en eigen verantwoordelijkheid te tonen.
Stappenplan:
|
Resultaat:
|
1 - Begin met de zaken
die een leerling goed doet. Benoem ze en toon oprechte erkenning en waardering.
|
Door de leerling te
betrekken bij het bespreken van het probleem en verantwoording te geven voor
de oplossing van het probleem stimuleert de docent de zelfredzaamheid en de
verantwoordelijkheid die hij/zij zo graag wil zien bij de leerlingen.
|
2 - Benoem dan de dingen
die problematisch zijn, niet goed gaan. Geef hierbij voorbeelden uit de dagelijkse
praktijk.
|
|
3 - Bespreek de
standaard van gedrag die past binnen onze onderwijscultuur en vereist is voor
onze schoolomgeving en de onderwijsdoelen.
|
|
4 - Maak de leerling
verantwoordelijk voor het eindresultaat; beschrijf de kaders en wees positief
en motiverend.
|
https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/tien-tips-om-eigenaarschap-leerlingen-vergroten/