Online leren / Onderwijs op afstand
|
Blended learning
|
Afstandsonderwijs is een vorm van onderwijs waarbij de leerlingen niet fysiek aanwezig zijn om onderwijs te krijgen. In plaats daarvan wordt er gecommuniceerd tussen leraar en leerling op tijdstippen die zij zelf kiezen, bijvoorbeeld via e-mail of Google Classroom.
Een andere mogelijkheid is dat er via hulpmiddelen gelijktijdig wordt gecommuniceerd, bijvoorbeeld door middel van Google Hangouts Meet.
|
Blended learning is een mix van verschillende manieren van leren. Een leermethode die online en social trainingsmethodes combineert en integreert met traditionele klassikale activiteiten.”
Een deel van het leren gebeurt dus online, waarbij de cursist controle heeft over het leerpad en het leertempo. De delen online en klassikaal vullen elkaar aan. Hierdoor ontstaat een volledig geïntegreerd lesprogramma.
Blended learning wordt ook wel hybrid learning wordt genoemd.
|
Tips
Vooraf hebben we enkele tips voor de didactiek van het online
/ afstandsonderwijs / blended learning.
Ontwerpproces
|
Neem het bestaande onderwijs niet als vertrekpunt.
|
Start met het ontwerp van onderwijs: waarom
(leerdoelen), voor wie, wat (inhoud) en hoe (werkvormen en leeractiviteiten).
|
|
Bepaal vooraf de rollen van leerlingen, docenten etc.
|
|
Houd in je ontwerp rekening met verschillende
leerstijlen.
|
|
Houd in je ontwerp rekening met verschillende culturele
contexten.
|
|
Zoek naar de ideale mix van online en offline
werkvormen (blended learning).
|
|
Kijk of je bestaande open leermaterialen kunt inzetten
in plaats van alles zelf te ontwikkelen.
|
|
Stel een checklist op met criteria waaraan online
onderwijs moet voldoen.
|
|
Stel het ontwerp bij: onderzoek al doende wat wel en
niet werkt bij open en online onderwijs (leren over leren).
|
Implementatie
|
Vergroot de toepasbaarheid van het geleerde: maak een vertaalslag
naar de praktijk.
|
Laat leerlingen leren in relatie tot hun eigen
omgeving;
laat ze bij voorkeur aan hun eigen casus werken.
|
|
Sluit aan bij de voorkennis van leerlingen.
|
|
Gebruik actieve werkvormen.
|
|
Faciliteer interactie en samenwerking tussen leerlingen.
|
|
Laat leerlingen een mentale inspanning leveren.
|
|
Houd rekening met de diversiteit bij een grote
doelgroep.
|
|
Speel in op individuele leerbehoeften.
|
|
Begin met het uitwerken van het leerpad van de leerling
en stel dan de vraag hoe docenten dat proces het beste kunnen begeleiden.
|
|
Zorg dat de gebruikte digitale toetsen en opdrachten leerlingen
uitdagen.
|
|
Kies voor korte leereenheden.
|
|
Gebruik veel herhalingsmomenten.
|
|
Gebruik analyses om informatie te krijgen over leergedrag
en voortgang van leerlingen.
|
|
Pas waar mogelijk adaptief leren toe.
|
|
Plan leeractiviteiten sequentieel in plaats van
parallel.
|
|
Kies voor een duidelijk ritme.
|
|
Stel een tijdschema op.
|
|
Geef duidelijke instructies.
|
Communicatie
|
Zorg voor directe en effectieve feedback (door
docenten, peers etc.).
|
Houd leerlingen actief en betrokken, door regelmatig contactmomenten
te hebben.
|
|
Zorg voor sociale aanwezigheid van de docent, die leerlingen
feedback geeft en hen begeleidt.
|
|
Denk goed na over een effectief interactiemodel.
|
|
Luister naar de wensen, behoeften en tevredenheid van leerlingen.
|
|
Maak de voortgang van leerlingen inzichtelijk.
|
|
Beloon leerlingen voor goede resultaten.
|
Geen opmerkingen:
Nieuwe opmerkingen zijn niet toegestaan.