woensdag 22 april 2020

Toetsen op afstand

Waarom toetsen we eigenlijk? 
Er zijn verschillende redenen waarom toetsen worden ontworpen: 

- Om te meten of leerlingen geleerd hebben wat ze moesten leren, 
- Of de instructie goed was en of leerlingen meer instructie nodig hebben.
- Sturing geven aan (helpen met) leren
- Vaststellen (beoordelen) of een leerling zijn lesstof of vaardigheden voldoende beheerst.



Toetsen levert dus veel inzicht en begrip op. De toets moet wel in lijn liggen met het beoogde leerresultaat en met de lessen (de 'constructive alignment'). Datgene wat behandeld is in de lessen moet ook getoetst worden. En datgene wat getoetst wordt moet ook te maken hebben met de uiteindelijke doelen.

Tegelijkertijd heeft het toetsen ook een keerzijde

- Er kan teveel worden getoetst, of te eenzijdig. 
- Ook kan een lesprogramma te veel summatieve toetsen bevatten (gericht op het afsluiten van een onderdeel) en te weinig formatieve (gericht op het leerproces).





Klassikaal toetsen op afstand
Houd rekening met volgende aandachtspunten, als je op afstand ‘klassikaal’ wilt toetsen:

Betrouwbaarheid
De toets moet een betrouwbaar resultaat opleveren.

Checken op plagiaat
Leerlingen moeten weten dat ze achteraf eventueel op plagiaat worden gecontroleerd (bijvoorbeeld door plagiaatscanners).

Dezelfde toets
Leerlingen moeten dezelfde toets krijgen. Je kunt wel variëren in de vraagformulering.
Alle leerlingen krijgen bijvoorbeeld de opdracht om een betoog te schrijven, maar de standpunten of bronnen kunnen verschillen.

Uniforme beoordeling
De toets zou bij verschillende beoordelaars (ongeveer) eenzelfde oordeel moeten opleveren.

Verwachtingen en beoordeling
Leerlingen moeten vooraf weten wat er van ze wordt verwacht en waarop ze worden beoordeeld.

Vormtoets
Leerlingen moeten bekend zijn met de vorm van de toets en hiermee hebben geoefend.

Voorkennis en bronnen
Leerlingen moeten dezelfde voorkennis hebben en beschikken over dezelfde bronnen.





Nog enkele tips voor het toetsen op afstand

Opsplitsen in kleinere groepen
Zorg ervoor dat je de klas opsplitst in kleinere groepen. Een toets op afstand bij 20 of meer leerlingen, is vragen om problemen.

Door elkaar mengen van de MC vragen
Bij een meerkeuzetoets is het van belang dat je de vragen husselt en liefst uit een toetsvragenlijst haalt. Leerlingen krijgen zodoende niet allemaal dezelfde vragen en kunnen geen antwoorden doorgeven.

In groepjes de toets laten maken
Naast een open opdracht kun je er ook voor kiezen om juist het groepswerk te bevorderen door opdrachten niet individueel, maar in groepjes te laten maken. Digitaal samenwerken is dan een extra beoordelingsonderdeel.

In een ‘teacher pace‘-modus afnemen
Een toets die bestaat uit meerdere opgaven, kan je soms in een ‘teacher pace‘-modus afnemen. Elke vraag heeft eenzelfde begin- en eindtijd en als docent bepaal jij de gezamenlijke start. Dit voorkomt dat leerlingen die snel klaar zijn met de gehele toets antwoorden gaan uitwisselen.

In toetsmodus of proctormodus
Sommige toetsprogramma’s hebben een speciale toetsmodus, waarbij leerlingen geen andere tabbladen kunnen openen, chatprogramma’s kunnen gebruiken of screenshots kunnen maken (proctormodus).

Monitoren tijdens de toets
Soms kan het raadzaam zijn met behulp van een videoprogramma leerlingen te monitoren tijdens de toets (wel goede afspraken maken). Leerlingen kunnen zodoende ook een schriftelijke toets (spelling/grammatica) maken. De leerling levert zijn werk in door een foto van zijn werk te maken en deze te mailen of te delen.

Mondelinge toetsen
Mondelinge toetsen is een goed toepasbare mogelijkheid.

Verschillende toetsvormen
Voor een toets kun je ook andere vormen kiezen, met nog wel dezelfde doelen, eindtermen of onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een advies (met behulp van video), het schrijven van een betoog of het laten uitvoeren van een praktische opdracht (in een bepaalde tijd) waarmee je de zogenoemde hogere denkvaardigheden aanspreekt. Hierbij kunnen leerlingen verschillende websites, methodesites of andere bronnen gebruiken. Ook hier is het van belang dat leerlingen een duidelijke begin- en eindtijd krijgen. Anders gaan leerlingen tussentijds met elkaar in gesprek.




Toetsen en motivatie
Als we kijken naar het toetsen in combinatie met het beïnvloeden van de motivatie valt vanuit literatuuronderzoek het volgende op:

Digitale toetsen
Digitaal toetsen werkt vaak net zo motiverend of motiverender dan traditioneel toetsen op papier.

Meetellen
Het maakt voor de motivatie niet uit of een toets meetelt, dus of de toets formatief of summatief is;

Feedback
Het lijkt erop dat zowel docent-feedback of peer feedback motiverend kan werken, en in het bijzonder de combinatie ervan;

Meer informatie
Leerlingen zijn gemotiveerder wanneer feedback meer informatie bevat dan alleen of de opdracht goed of fout is uitgevoerd;

Mondeling of schriftelijk
Mondelinge feedback wordt niet als motiverender ervaren dan schriftelijke feedback;

Open toetstaken
Open toetstaken (bijvoorbeeld een presentatie) zijn motiverender dan gesloten toetstaken (bijvoorbeeld meerkeuzetoetsen of traditionele wiskundetoetsen);

Positief of negatief
Positieve feedback werkt net zo vaak motiverend als negatieve feedback, en een combinatie van negatieve en positieve feedback werkt net zo motiverend als alleen positieve feedback;


Meer informatie op https://vo.lesopafstand.nl/lesopafstand/toetsen-op-afstand/