donderdag 23 april 2020

Toetscirkel

De ‘toetscirkel’ is een instrument waarmee docenten en schoolleiding in kaart kunnen brengen welke vormen van beoordelen en toetsen op de betreffende school voorkomen en welke mogelijkheden er zijn om daar een completer geheel van te maken. De ‘toetscirkel’  geeft de docent toegang tot een evenwichtig beoordelingsproces.

In de ‘toetscirkel’ worden de twee cruciale uitgangspunten van toetsen in twee lijnen weergegeven:

Wie
de lijn WIE er beoordeelt (anderen of de leerling zelf) en

Waartoe
de lijn WAARTOE er beoordeeld wordt (formatief en summatief).




Hierdoor ontstaan vier kwadranten, waarin de verschillende mogelijkheden van toetsen verdeeld zijn. Alle kwadranten zijn onmisbaar om evenwichtig en afgewogen te beoordelen.

Kwadrant 1:
De leraar beoordeeld de leerling.

Voorbeelden:
- Centraal examen.
- Proefwerk.
Kwadrant 2:
De leraar laat de leerling zien hoe ver hij is.

Voorbeelden:
- Diagnostische toets.
- Gesprek om resultaten te bespreken.

Kwadrant 3:
De leerling kijkt of hij het haalt.

Voorbeelden:
- Een toets die de leerling zichzelf afneemt (bijv. uit een ontvangen digitaal bestand).
- De leerling schaalt zichzelf in op basis van een gegeven criteria.

Kwadrant 4:
De leerling kijkt hoe ver hij is.

Voorbeelden:
- Kennistoets om een diagnose te stellen
- zelfreflectie

 Meer informatie op leraar24.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten