Afstandsonderwijs is een vorm van onderwijs waarbij de leerlingen niet fysiek aanwezig zijn om onderwijs te krijgen. In plaats daarvan wordt er gecommuniceerd tussen leraar en leerling op tijdstippen die zij zelf kiezen, bijvoorbeeld via e-mail of Google Classroom. Een andere mogelijkheid is dat er via hulpmiddelen gelijktijdig wordt gecommuniceerd, bijvoorbeeld door middel van Google Hangouts Meet. Scholen die met G-Suite for Education (en Chromebooks) werken kunnen snel aan de slag gaan met afstandsonderwijs.
Adviezen om het eigenaarschap van leerlingen te versterken
Welke adviezen kunnen we geven om het eigenaarschap van leerlingen te versterken bij ‘onderwijs op afstand’? Hoe kunnen we voor leerlingen een stimulerende en motiverende online leeromgeving ontwerpen? En kunnen we voor leerlingen meer taakbetrokkenheid en eigenaarschap bij het leren realiseren?
We gaan het
eigenaarschap en de taakbetrokkenheid vergroten door de volgende vier stappen:
1 - Geef leerlingen
het gevoel keuzes te hebben.
2 - Geef leerlingen
het gevoel controle te hebben over het eigen leerproces.
3 - Geef leerling
het gevoel zinvol bezig te zijn.
4 - Geef leerlingen
het gevoel ergens goed in te zijn.
1 - Geef leerlingen
het gevoel keuzes te hebben
Keuze
|
Plaats verschillenden leeractiviteiten waaruit
leerlingen kunnen kiezen op basis van persoonlijke interesse, doelen en
behoeften.
|
Op ieder moment te raadplegen
|
Plaats leer- en lesmateriaal (zoals (extra) bronnen,
behandelde stof, verdiepingsstof, etc.), zodat leerlingen dat op ieder
willekeurig moment kunnen raadplegen.
Bied leerlingen de mogelijkheid de ‘look and feel’ (de
gebruikersschil) van het online leerplatform
zelf aan te passen.
|
Aanpassen gebruikersschil
|
Bied leerlingen de mogelijkheid de ‘look and feel’ (de
gebruikersschil) van het online leerplatform
zelf aan te passen.
|
Weinig externe druk
|
Zorg ervoor dat leerlingen weinig externe druk ervaren.
|
Geen deadlines.
|
Werk, als het niet nodig is, niet met (strikte)
deadlines.
|
Geen verplichte leeractiviteiten
|
Bied liever geen verplichte (niet interessante)
leeractiviteiten aan.
|
Meerdere varianten om uit te kiezen
|
Mocht u toch een verplichte leeractiviteit aanbieden,
gebruik dan meerdere varianten zodat de leerling kan kiezen.
|
Niet dwingend, maar aanmoedigend
|
Gebruik taal dat door leerlingen niet gekenmerkt wordt
als dwingend, maar als aanmoedigend.
|
2 - Geef leerlingen
het gevoel controle te hebben over het eigen leerproces
Extra oefenmateriaal en proeftoetsen
|
Plaats (extra) oefenmateriaal en proeftoetsen.
|
Gestructureerde leeromgeving
|
Bied een duidelijk gestructureerde online leeromgeving.
|
Overzicht
|
Met overzicht waar de leerlingen gebleven is en wat er
nog moet gebeuren.
|
Leervorderingen
|
Inzicht / overzicht van de leervorderingen.
|
Inleveren en feedback ontvangen
|
Bied de mogelijkheid om afgeronde leeractiviteiten via
het online leerplatform in te laten leveren en te voorzien van feedback.
|
Hulp op maat
|
Bied (gewenste) hulp op maat.
|
Online planning maken
|
Bied de mogelijkheid om zelf een online planning te
maken.
|
Vergelijken eigen prestatie met anderen
|
Bied de mogelijkheid om de eigen prestatie te
vergelijken met dat van anderen.
|
3 - Geef leerling het
gevoel zinvol bezig te zijn
Het nut van de leeractiviteit
|
Geef uitleg waarom iets (bijv. een leeractiviteit)
nuttig is om te doen.
|
Wat en waarom.
|
Geef bij de geplaatste leeractiviteiten aan wat de
leerling gaat leren en waarom.
|
(positieve) feedback
|
Geef (positieve) feedback op ingeleverde en afgeronde
leeractiviteiten.
|
Persoonlijke interesse, doelen en behoefte
|
Plaats leeractiviteiten die aansluiten bij de persoonlijke
interesse, doelen en behoefte van leerlingen.
|
Betekenisvolle leeractiviteiten
|
Plaats betekenisvolle leeractiviteiten.
|
4 - Geef leerlingen
het gevoel ergens goed in te zijn
Aansluiten bij ontwikkeling en niveau
|
Plaats leeractiviteiten die aansluiten bij de
ontwikkeling en niveau van de individuele leerling.
|
Gestructureerde leeromgeving.
|
Plaats de leeractiviteiten in een gestructureerde
leeromgeving.
|
Duidelijke en gedetailleerde informatie
|
Verstrek duidelijke, expliciete en gedetailleerde
informatie.
|
Positieve feedback.
|
Voorzie leerlingen van positieve feedback.
|
Eenvoudige en gebruiksvriendelijke interface
|
Zorg voor een gebruiksvriendelijke interface met een
korte aanleertijd, zodat leerlingen het werken met de online leerplatform als
eenvoudig ervaren:
|
Goed georganiseerd schermontwerp
|
Zorg voor een goed georganiseerd schermontwerp.
|
Consistent schermontwerp
|
Zorg voor een consistent schermontwerp.
|
Overzicht waar leerling is gebleven
|
Zorg ervoor dat een leerling direct ziet waar hij is
gebleven.
|
Zonder handleiding te gebruiken.
|
Iedere leerling moet het online leerplatform zonder
handleiding kunnen gebruiken.
|