donderdag 9 april 2020

Onderwijs op afstand - richtlijnen om het eigenaarschap van leerlingen te versterken

Door de sluiting van de scholen i.v.m. het coronavirus is de onderwijssector als geheel overgestapt op onderwijs op afstand. We leven en werken ineens online. Totaal digitaal door een virus. Wie had dat een half jaar geleden kunnen denken?

Afstandsonderwijs is een vorm van onderwijs waarbij de leerlingen niet fysiek aanwezig zijn om onderwijs te krijgen. In plaats daarvan wordt er gecommuniceerd tussen leraar en leerling op tijdstippen die zij zelf kiezen, bijvoorbeeld via e-mail of Google Classroom. Een andere mogelijkheid is dat er via hulpmiddelen gelijktijdig wordt gecommuniceerd, bijvoorbeeld door middel van Google Hangouts Meet. Scholen die met G-Suite for Education (en Chromebooks) werken kunnen snel aan de slag gaan met afstandsonderwijs.


Adviezen om het eigenaarschap van leerlingen te versterken
Welke adviezen kunnen we geven om het eigenaarschap van leerlingen te versterken bij ‘onderwijs op afstand’? Hoe kunnen we voor leerlingen een stimulerende en motiverende online leeromgeving ontwerpen? En kunnen we voor leerlingen meer taakbetrokkenheid en eigenaarschap bij het leren realiseren?


We gaan het eigenaarschap en de taakbetrokkenheid vergroten door de volgende vier stappen:

1 - Geef leerlingen het gevoel keuzes te hebben.
2 - Geef leerlingen het gevoel controle te hebben over het eigen leerproces.
3 - Geef leerling het gevoel zinvol bezig te zijn.
4 - Geef leerlingen het gevoel ergens goed in te zijn.


1 - Geef leerlingen het gevoel keuzes te hebben
Keuze
Plaats verschillenden leeractiviteiten waaruit leerlingen kunnen kiezen op basis van persoonlijke interesse, doelen en behoeften.

Op ieder moment te raadplegen
Plaats leer- en lesmateriaal (zoals (extra) bronnen, behandelde stof, verdiepingsstof, etc.), zodat leerlingen dat op ieder willekeurig moment kunnen raadplegen.

Bied leerlingen de mogelijkheid de ‘look and feel’ (de gebruikersschil) van het online leerplatform
zelf aan te passen.

Aanpassen gebruikersschil
Bied leerlingen de mogelijkheid de ‘look and feel’ (de gebruikersschil) van het online leerplatform
zelf aan te passen.

Weinig externe druk
Zorg ervoor dat leerlingen weinig externe druk ervaren.

Geen deadlines.
Werk, als het niet nodig is, niet met (strikte) deadlines.

Geen verplichte leeractiviteiten
Bied liever geen verplichte (niet interessante) leeractiviteiten aan.

Meerdere varianten om uit te kiezen
Mocht u toch een verplichte leeractiviteit aanbieden, gebruik dan meerdere varianten zodat de leerling kan kiezen.

Niet dwingend, maar aanmoedigend
Gebruik taal dat door leerlingen niet gekenmerkt wordt als dwingend, maar als aanmoedigend.



2 - Geef leerlingen het gevoel controle te hebben over het eigen leerproces
Extra oefenmateriaal en proeftoetsen
Plaats (extra) oefenmateriaal en proeftoetsen.

Gestructureerde leeromgeving
Bied een duidelijk gestructureerde online leeromgeving.

Overzicht
Met overzicht waar de leerlingen gebleven is en wat er nog moet gebeuren.

Leervorderingen
Inzicht / overzicht van de leervorderingen.

Inleveren en feedback ontvangen
Bied de mogelijkheid om afgeronde leeractiviteiten via het online leerplatform in te laten leveren en te voorzien van feedback.

Hulp op maat
Bied (gewenste) hulp op maat.

Online planning maken
Bied de mogelijkheid om zelf een online planning te maken.

Vergelijken eigen prestatie met anderen
Bied de mogelijkheid om de eigen prestatie te vergelijken met dat van anderen.



3 - Geef leerling het gevoel zinvol bezig te zijn
Het nut van de leeractiviteit
Geef uitleg waarom iets (bijv. een leeractiviteit) nuttig is om te doen.

Wat en waarom.
Geef bij de geplaatste leeractiviteiten aan wat de leerling gaat leren en waarom.


(positieve) feedback
Geef (positieve) feedback op ingeleverde en afgeronde leeractiviteiten.

Persoonlijke interesse, doelen en behoefte
Plaats leeractiviteiten die aansluiten bij de persoonlijke interesse, doelen en behoefte van leerlingen.

Betekenisvolle leeractiviteiten
Plaats betekenisvolle leeractiviteiten.



4 - Geef leerlingen het gevoel ergens goed in te zijn
Aansluiten bij ontwikkeling en niveau
Plaats leeractiviteiten die aansluiten bij de ontwikkeling en niveau van de individuele leerling.

Gestructureerde leeromgeving.

Plaats de leeractiviteiten in een gestructureerde leeromgeving.

Duidelijke en gedetailleerde informatie
Verstrek duidelijke, expliciete en gedetailleerde informatie.

Positieve feedback.
Voorzie leerlingen van positieve feedback.

Eenvoudige en gebruiksvriendelijke interface
Zorg voor een gebruiksvriendelijke interface met een korte aanleertijd, zodat leerlingen het werken met de online leerplatform als eenvoudig ervaren:

Goed georganiseerd schermontwerp
Zorg voor een goed georganiseerd schermontwerp.

Consistent schermontwerp

Zorg voor een consistent schermontwerp.
Overzicht waar leerling is gebleven
Zorg ervoor dat een leerling direct ziet waar hij is gebleven.

Zonder handleiding te gebruiken.
Iedere leerling moet het online leerplatform zonder handleiding kunnen gebruiken.