zaterdag 4 april 2020

Dienend leiderschap

Er is een steeds grotere behoefte aan leiderschap. Een leiderschap die durft los te laten en die verantwoordelijkheden neerleggen bij medewerkers en teams. Dienend leiderschap (servant leadership) kan daarbij een sleutelfactor spelen bij het aansporen van de betrokkenheid van de medewerkers en innovatie.


Het concept van het Dienend Leiderschap (Servant Leadership) is afkomstig van Robert K. Greenleaf. Robert K. Greenleaf publiceerde in 1970 zijn boek ‘The servant as Leader’. Greenleaf schreef dat dienende leiders zich in dienst stellen van de mensen op hun werkvloer. Zij hebben immers een behoefte aan passie en bezieling op de werkvloer. Dienende leiders richten zich op het bevorderen van gemeenschapszin en de persoonlijke groei van hun medewerkers.

Dienend leiderschap ligt aan de basis van innovatieve organisaties, die dankzij de inzet van betrokken teamleden doelmatig kunnen reageren op veranderingen.

Een dienend leider wil de belangen van de organisatie en de medewerkers in evenwicht brengen. Een dienend leider ervan overtuigd dat je ervaren medewerkers het beste ondersteunt door hen veel autonomie te gunnen en resultaatgericht leiding te geven. Dit is een heel andere invulling dan die van een traditionele leider, die vooral bezig is met het verkrijgen en uitoefenen van macht. Een dienend leider deelt juist zijn macht.

Dienend leiderschap valt het beste te omschrijven als in op de behoeften en wensen van medewerkers afgestemde leiderschapsstijl van het topmanagement. Dienend leiderschap is vooral te herkennen aan:

Empowerment
Het mogelijk maken en het aanmoedigen van persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.

Overtuigingskracht
Het gebruik maken van de overtuigingskracht, in plaats van macht en autoriteit.

Verantwoordelijk maken
Het verantwoordelijk maken van de medewerkers voor hun prestaties.

Authenticiteit
Authenticiteit en echtheid, trouw zijn aan jezelf, weinig verschil tussen persoon en professional.

Empathie
Empathie, vergevingsgezindheid, gerichtheid op het in stand houden van de relatie. Empathie is een belangrijke eigenschap van dienend leiderschap.

Bescheidenheid
Bescheidenheid en terughoudendheid, en het erkennen van eigen fouten en tekortkomingen.

Risico’s durven nemen
Risico’s durven nemen en durven kiezen voor nieuwe benaderingen van bestaande problemen.

Rolmodel
Bereid zijn om als rolmodel te fungeren en verantwoordelijkheid te nemen.

Stewardship
Verantwoordelijkheid tonen voor het geheel, in plaats van het eigen belang.